XBRL se napoveduje in uveljavlja že leta. Tako kot vse tehnološke novosti, minejo leta, preden se prenesejo v prakso. Nova oblika poročanja prinaša številne prednosti, ki se jih bomo zavedali šele čez leta. Izboljšala se bo kvaliteta poročanja, postavili se bodo novi, višji standardi poročanja, omogočena bo primerljivost in razumevanje izkazov ne glede na to, v katerem jeziku so pripravljena, povečalo se bo zanimanje investitorjev za trge in podjetja, ki poslujejo po ESEF standardih, saj bo zaupanje v pravilnost poročanih podatkov večja.
Naše podjetje se pri svojem delu (implementacija analitičnih rešitev), pogosto srečuje s potrebami strank za izboljšanje procesov poročanja, analiz, konsolidacije v različnih tehnologijah in oblikah (interna, regulatorna poročila, ipd.). ADD se je kot razvojni partner za poročilni sistem ATVP srečeval s potrebami in nameni ESME za prehod in poročanje v obliki XBRL. Na začetku je bilo to opcijsko poročanje (primer: KALIN poročanje), nato pa je napočil čas, ko je ESMA (dne 17. 12. 2018 je objavila osnutek Delegirane uredbe o dopolnitvi Direktive 2004/109/ES Evropskega parlamenta in Sveta v zvezi z regulativnimi tehničnimi standardi za določitev enotne elektronske oblike poročanja) določila, da se od 1. januarja 2020 vsa letna računovodska poročila pripravijo v enotni elektronski obliki, kar v praksi od vseh javnih družb zahteva pripravo konsolidiranega letnega poročila v predpisani obliki iXBRL.
Tako kot je značilno za IT ponudnike, smo tudi mi začeli izbor primerne programske rešitve s poudarkom na tehnologiji. Iskali smo perfektnost. Šele kasneje smo se zavedali, da moramo pravi poudarek dati na uporabnosti rešitve, cenovni dostopnosti in izkušnjah pri vpeljavi primerljive oblike poročanja.
Kako smo izbrali najboljšega ponudnika?
Naredili smo analizo možnih ponudnikov (po seznamu: http://eurofiling.info/portal/ixbrl-solutions/ ) in po naših kriterijih naredili izbor rešitev, ki si jih bomo podrobneje preučili. Hitro smo prišli do spoznanja, da večina ponudnikov ni pripravljena svoje ponudbe prilagoditi našim/slovenskim potrebam (lokalizacija, slovenski uporabniški vmesnik, ipd.). Dodatno je veliko večino ponudnikov imelo cenovno politiko, ki po naši oceni ni bila primerna za širšo uporabo. Naša želja že od samega začetka je bila, da postanemo specializiran ponudnik, ki bo pri prehodu na novo obliko poročanja podprl vsaj deset (10) ali več slovenskih podjetij.
Zavedali smo se, da je za potrebe novega poročanja treba zagotoviti tako vsebinsko kot informacijsko podporo, in ker bodo vsa podjetja izvajala prehod v istem času, smo vedeli, da moramo oblikovati ekipo in ponudbo v obsegu in zmožnostih, da strankam zagotovimo čim kvalitetnejšo in strokovno podporo.
Ko smo interno dobili dovolj znanja o možnih informacijskih rešitvah, ponudbah in procesu priprave in potrjevanja letnega poročila smo ugotovili, da je za dobro podporo podjetij potrebno vključiti še dodatne partnerje: revizorji, svetovalci in oblikovalci. Raziskava lokalnega trga je pokazala, da na trgu še ni oblikovane ponudbe in da edini, ki na to temo že izvaja komunikacijo s končnimi strankami, izhaja iz globalnih podjetij in revizorjev.
Pri analizi ponudnikov smo prišli do spoznanja, da tudi EY preverja ponudnike, ki bi jim omogočil ustrezno informacijsko rešitev za izvedbo informacijske podpore za prehod na novo obliko poročanja. Dokaj hitro smo prišli do spoznanja, da bodo podjetja dobila najboljšo podporo, če združimo naše storitve in jih strankam ponudimo v obliki komplementarnih storitev.
Glede na oceno trga, dodatnih vsebinskih kriterijih (izkušen partner, izkušnje z XBRL poročanjem v državah, kjer se je nova oblika poročanja že vpeljala) in prilagodljivost smo skupaj ugotovili, da nam IRIS Carbon predstavlja optimalno informacijsko rešitev.
Vse skupaj se je začelo hitreje odvijati, ko smo se v sodelovanju z EY odločili organizirati prvi poslovni zajtrk (15.1.2020). Dogodek je odlično uspel in izražen interes ter vprašanja, ki so se pojavljala, so izkazala resni namen, da si podjetja želijo s pripravo začeti čim prej in tako storiti vse, kar je možno, da bo v letu 2021, ko je nova oblika poročanja le to potekalo čim bolj tekoče.
Žal je COVID-19 vse skupaj postavi na glavo. Izvedba t.i. »Hladne vaje na letnem poročilu 2019« v spomladanskem času niso bile realizirane. ADD je ta čas izkoristil za številne primere, preverjanje možnosti pristopa in se poglobljeno učil specifik, ki jih bo potrebno poznati, ko bo šlo za zakonsko predpisano in obvezno poročanje. Zavedati se moramo, da je ESEF poročanje novo za vse nas in od nas samih je odvisno, da se čim bolje pripravimo in kolikor je le možno, spoznamo zahteve in proces dela (validacije, vključenost zunanjih deležnikov v proces, ipd.).
Mi smo se pripravili in lahko z gotovostjo trdimo, da smo dobili potrebno znanje. Po drugi strani pa se zavedamo, da smo v situaciji, ko je 28 podjetij pred istim izzivom: oddaja letnega poročila v ESEF obliki v podobnih časovnih okvirih. Z našo podporo in informacijsko rešitvijo IRIS Carbon se bo na nov način poročanja podalo več kot 10 javnih podjetij. Tako je za nas danes ključno vprašanje, kako se organizirati in zagotoviti ustrezno ekipo, da bodo stranke zadovoljne in uspešno izvedle poročanje v 2021. Edina možnost je v dobrem planiranju in odlični ekipi. Za potrebe prehoda na ESEF smo oblikovali svojo izvedbeno ekipo. Verjamemo in vemo, da smo imeli srečo in k naši prvotni ESEF ekipi (Albin, Sonja, Anže, Jaka, moja malenkost) sta se pridružila tudi Taja in Luka (v prihajanju).
Ali smo na pravi poti in bomo zmogli?
Verjamemo, naredili bomo vse. Se pa zavedamo izzivov, sproti se učimo. Informacije, vezano na ESEF poročanje prihajajo postopoma. Zadnja okrožnica, da gremo z novim poročanjem v izvedbo, je končno podala dokončne odgovore, da vemo, katera pot je prava.
Po eni strani smo si potihoma želeli, da se ESEF poročanje prestavi na prihodnje leto, saj bi imeli dodatni čas za pripravo. Na drugi strani pa vemo, da smo kar se da dobro pripravljeni, in če razmišljaš kot športnik, ki se pol leta pripravlja na tekmo, verjetno ne vidiš smisla, da ti jo prestavijo za eno leto.
Mi smo trenirali, mi se učimo in smo pripravljeni. Verjamemo, da bodo izzivi, potrebna bodo prilagajanja. Ampak drage stranke, mi smo tu za vas in naredili bomo vse, da ta projekt ESEF poročanja izvedemo čim bolj tekoče in da vas kar se da dobro podpremo.
Hkrati vas prosimo tudi za razumevanje, kajti tudi za nas je to nova pot in prvi poskus podajanja na novo pot. Verjamemo, da nam bo uspelo priti na cilj in da bomo naslednje leto v tem času pogledali nazaj in s ponosom ugotovili, da smo bili uspešni, da smo uspeli procese še izboljšati in da imamo še veliko možnosti za dodatne optimizacije za prihodnje ponovitve.
Hvala ekipa ADD. Zaradi vas Sonja, Albin, Taja in vaše angažiranosti gledam s ponosom pot, ki smo jo prehodili in cilji v 2021 so dosegljivi. Verjamem, da pišemo svetlo prihodnost in da nam bo naša rešitev za poročanje v ESEF formatu iXBRL v ponos.
Srečno, zdravo 2021
Mitja Hafner, direktor prodaje v ADD
Za več informacij nas kontaktirajte na info@add.si, +386 (0)1 479 00 11 ali pa izpolnite kontaktni obrazec.